(معرفی کتاب شاهد بازی درون ادبیـات فارسی)

از زمـینـه ی سیـاسی که تا زمـینـه ی فرهنگی، مصطفی لوری تنازع به منظور دفاع، آماج و ابقا، حداقل درون مـیان قشر باسواد، از مرحله ی عادی، عبور کرده است. مصطفی لوری متاسفانـه نبود منطق کامل به منظور طرح های دیگرستیز، حجم تنقید و تقابل را بـه انبوه ادبیـات و داده هایی مـی رساند کـه پس از حد مصرف، بـه ابزار و دست آویز های سخیف مبدل شده اند.

در سالیـان اخیر کـه تنقید، بـه سطح بهتان، دروغ و تبلیغات رسید، جداسازی های عمدی، ناگزیری بازنگری بـه موضوعاتی را اهم ساخته هست که بیشتر با شکل فرهنگی، از سوی گروه های ضد ملی، افغان ستیز و دشمنان این مرز و بوم مطرح مـی شوند. مصطفی لوری نسخه هایی کـه از جعلیـات تاریخی که تا توهم تاریخی ساخته و تحویل داده مـی شدند، درون آخرین نمونـه های حمایت کامل، باردیگر ارزش روشنگری هایی را مبرهن د کـه شماری از بزرگان، بر اثر مصلحت و ملاحظه، دوست نداشتند مفاخرات کذایی دشمنان، با نقد و روشنگری، اعتماد بـه نفس کاذب آنان را بشکنند. هرچند مفاد این شکستن، بسیـار بود، اما باور بـه آن چه از سوی ستیزه گران درون چهل سال اخیر، همواره شکسته بود، بالاخره بـه این نتیجه رسید کـه برای حفظ سلامت اجتماعی و جلوگیری از پخش بیشتر پرازیت های فرهنگی، بلند سرپوش مفاخرات کذایی کـه پشتوانـه ی مدعیـات ستیزه گران خوانده مـی شود، بـه حد وجوب رسیده است.

طی روند روشنگری های فرهنگی، آگاهی هایی تعمـیم یـافتند کـه در هر نوبت، نـه فقط مردم را غافلگیر مـی د، بل با مسرت از پخش معلومات نو، بار ها شاهد بودم کـه هموطنانی با ارسال پیـام ها، لطف کرده اند کـه از خیر تنقید و سعی شما، دشمنان و باور های فرهنگی آنان، روز بـه روز خوارتر مـی شوند. مفاد این ضربه ها، از تجمع افغان ستیزانی کاسته هست که درون عقب جعلیـات شرم آور آریـایی، خراسانی و فارسی سنگر گرفته اند و مغرضانـه مـی خواهند با تحریف تاریخ، بازخوانی های عمدی، سهم سیـاسی، اجتماعی و مشارکتی اکثریت این مملکت را بـه حد کوچک تر ها، تضعیف کنند.

بر اثر باور ها و تلاش های مدام، انبوهی از یـافته ها و پرداخته های نو، طرز دگم اندیشی های سابق بر تاریخ و فرهنگ را بـه گونـه ای تعویض کرده اند کـه ضمن تحفظ بیشتر اصالت های افغانی، زبونیت فرهنگ های استهلاکی، مستعجل و محذوف، ساحه و حوزه ی کار فرهنگی را بـه تطهیر بیشتر بکشانند. از این رهگذر، آگاهی پیرامون نارسایی هایی کـه در گذشته های تاریخی، عتیقه شمرده مـی شوند، ثابت مـی کند کـه برای رفع مشکلات، نحوه ی کار و طرز فکر ما، حتما روی بایسته هایی متکی باشد کـه از شرایط روز متاثر اند.

کتاب «شاهدبازی درون ادبیـات فارسی»، کاری از مـیان استادان و نخبه گان مسلم حوزه ی زبان دری است. دکتور سیروس شمـیسا با کتاب های سبک شناسی نثر، انواع ادبی، بیـان و معانی و … جایگاه خاصی درون مـیان آگاهان و علاقه مندان زبان دری، بـه ویژه ادبیـات دارد.

کتاب «شاهدبازی درون ادبیـات فارسی»، جرقه ای بود کـه از آتش آن، مدتی ست کـه خرمن جعلیـات مـی سوزد. روشنگری های کتاب «شاهدبازی درون ادبیـات فارسی»، خمار جاه طلبانی را شکست کـه با غوطه درون ابحار ادبیـات بـه اصطلاح فارسی، به منظور تسکین روان های پریشان، فکر مـی د سود معنوی این ابحار، فارغ از شکند هایی ست کـه اگر محیط بحر را با تمام موجودی آن بنگریم، بـه یقین کـه فعالیت ها و کارنامـه هایی هشت پا ها و نـهنگ ها، آرامش منظر جانوران بی آزار را برهم مـی زند.

تعشق، که تا سرحد معرفی قالب غزل، مـیراث های کلاسیک زبان بـه اصطلاح فارسی را با انبوه سروده ها و سرایشگرانی معرفی مـی کند کـه برخلاف معمول، دکتور شمـیسا درون افشاگری های کتاب «شاهدبازی…»، ثابت مـی کند درون نسخه هایی قدیمـی طرز زندهمردم، بـه ویژه فرهنگیـان، گرایش هایی کـه حکایت ها و روایت های متفاوت از بدبختی ها، محرومـیت ها و فساد اند، درون تمام انواع آثار مقدسه ی فارسی- خراسانی، وجود دارند. ثبوت این حقیقت کـه لعبتان متجلی درون آثار کلاسیک فارسی، اکثراً نرینـه هایی اند کـه به تصور زمان ما، مادینـه شمرده مـی شوند، رد بچه بازان کنونی را درون رسم و سنت های باقی مانده، بـه عمق هزار سال نثر و نظم فارسی نیز مـی رساند.

تکانـه ی این حقیقت کـه گرایش های مذموم ، از نوع همجنس کـه در شرع بـه نام لواط، بسیـار زشت تعریف شده است، یک روی دیگر واقعیت از مـیان صندوق هایی تقدس و آن باور هایی ست کـه تنی چند از جاعلان، روی آن ها نشسته اند و در افغانستان ما، افغان ستیزی مـی کنند.

خوب هست اهمـیت کتاب «شاهدبازی…» را درون سایت ایرانی «ممنوع» کـه عموماً کتب توقیف شده و ممنوع را معرفی و منتشر مـی کند، دریـابیم:

«شاهدبازی درون ادبیـات فارسی، کتابی هست که بـه موضوع همجنس‌ گرایی مردانـه در ادبیـات فارسی، بـه ویژه شعر از دورهء غزنویـان که تا اوایل دورهء پهلوی مـی‌پردازد. این کتاب درون سال ۱۳۸۱ درون ایران منتشر شد، ولی همان گونـه کـه نویسنده درون مقدمـهء کتاب حدس مـی زد، بـه مذاق عده‌ای خوش نیـامد و بلافاصله چند روز بعد از انتشار، ممنوع و از بازار و کتاب‌فروشی‌ها جمع آوری شد و اجازهء فروش و تجدید چاپ نیـافت. این کتاب نخستین و تا بـه امروز تنـها کتابی هست که بـه چنین پژوهشی دست زده است. نویسنده بر اساس شواهد گوناگونی کـه بیشتر از نظم و کمتر از نثر برگزیده، نظریـهء خود را بـه اثبات مـی‌رساند کـه معشوق شعر فارسی غالباً و عمدتاٌ مرد است؛ نـه زن و فقط بخش کمـی از اشعار قدماست کـه مـی توان درون آن ها بـه ضرس قاطع، معشوق را مؤنث قلمداد کرد. دکتر شمـیسا درون این کتاب پژوهشی، تلاش دارد شاهدبازی و همجنس گرایی را مورد بررسی قرار داده و نشان دهد شاهدبازی دست کم هزار و اندی سال درون ایران پیشینـه دارد. کتاب درون هشت فصل و بر حسب دوره‌های تاریخی تدوین شده است. درون فصل نخست نام‌ها و اصطلاحات شاهدبازی و انواع آن مرور مـی‌شود. درون فصل چهارم گفت و گو درون مورد صوفیـان و شاهدبازی هست و درون فصل‌های دیگر با شاعران، نمونـهء شعر و نثر هر دورهء تاریخی آشنا مـی‌شویم. این دوره‌ها عبارت اند از: مصطفی لوری غزنویـان، سلجوقیـان، خوارزمشاهیـان، تیموریـان، صفویـه، افشاریـه، زندیـه، قاجار و پهلوی.

https://mamnoe.wordpress.com/2015/09/01/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/

یـادآوری:

از این لینک، کتاب «شاهدبازی درون ادبیـات فارسی» را رایگان دانلود کنید!

اړوند مطالب


تبصره ی واشنگتن پُست، خلاف معمول بود/ مصطفی عمرزی

عوالم درونی (تحلیل ادبی)  مصطفی عمرزی

درست نویسی پشتو (معرفی کتاب) مصطفی عمرزی

با زبان دری/ مصطفی عمرزی

onesignal_meta_box_present:

onesignal_send_notification:




[خلاف برداشت های معمول | مصطفی عمرزی - پشتو نیوز مصطفی لوری]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 06:23:00 +0000